Google Ana…wat?

Het gebruik van Google Analytics geeft website eigenaren inzicht rondom het gebruik van een website. Zo worden bezoekersaantallen geregistreerd maar ook of het om een nieuwe of terugkerdende bezoeker gaat. Je kan zien vanuit welk land de bezoeker de webpagina heeft opgevraagd en op welk device (pc/mobiel/tablet) de website is bekeken.

Met de invoering van de AVG zijn er meer regels van toepassing rondom het gebruik van Google Analytics. Je moet specifiek toestemming vragen aan de bezoeker indien je met Google Analytics de bezoeker gedetailleerd wilt volgen (track & trace). Indien je alleen geintereseerd bent in algemene bezoekersgegevens zoals de bezoekersaantallen dan kan Google Analytics geanonimiseerd gebruikt worden. Hierdoor kan er eenvoudiger aan de eisen vanuit de AVG worden voldaan. Google Analytics moet ingesteld worden zodat geanonimiseerde websitestatistieken worden verzameld. Tevens moet het account ingesteld zijn zodat er geen gegevens met derden worden gedeeld. Het vermelden van het gebruik van cookies blijft een verplichting. Evenals het vragen van toestemming voor het plaatsen van functionele cookies en cookies die geanonimiseerde websitestatistieken verzamelen.

Google Analytics account

Google Analytics voorbeeld

Een Google Analytics account is gratis aan te maken via https://analytics.google.com/analytics/. Na het instellen van Google Analytics zal de “trackingcode” geplaatst moeten worden op de website. In het geval van een WordPress website maakt Wepsaait.NL gebruik van een WordPress plugin. Hierdoor is in WordPress een deel van de websitestatistieken eenvoudig in te zien. Door het gebruik van de Google Analytics App (Android | iOS) op een telefoon kan je allerlei uitgebreide grafieken en dashboardoverzichten bekijken.

De Google Index (zoekresultaten)

Google heeft in Google Analytics weinig tot geen informatie beschikbaar gesteld m.b.t. de positie in de Google Index en de gebruikte zoekwoorden. Voor website ontwikkelaars heeft Google dit soort informatie ondergebracht in het Google Search Console. In Search Console kunnen webmasters (in beperkte mate en niet realtime) zien hoe een website is geindexeerd in de Google Index. Ook is te zien wanneer de Google bots voor het laatst een pagina hebben geindexeerd en welke fouten er eventueel zijn geconstateerd bij het indexeren. Daarnaast is zichtbaar met welke zoekwoorden en op welke positie de website in de zoekresultaten is getoond. De informatie is echter technisch van aard en op punten (zoals zoekwoorden) beperkt.

Bij Wepsaait.NL maken wij gebruik van Google Search Console om een nieuwe website sneller en beter in de Google Index te krijgen. De positie in de zoekresultaten is met name afhankelijk van de (tekstuele) inhoud van een website en de links vanaf andere (relevante) websites naar een website.

Wil jij ook meer weten rondom het gebruik door bezoekers van jouw website? Realiseer je dan wel dat het bekijken en beoordelen van de gedetailleerde websitestatistieken tijd en interpretatievermogen vereisen. Basisgegevens zoals bezoekersaantallen zijn eenvoudig in te zien in WordPress d.m.v. de plugin. Indien je meer wilt weten neem dan contact met ons op. Indien je een website wilt laten bouwen, vraag dan ook naar het gebruik van Google Analytics en wat daar allemaal bij komt kijken.